60 jaar Play Fair!

13 mei 1960 – 13 mei 2020

Onze tafeltennisvereniging bestaat 60 jaar! Wat een groot feest had moeten worden onder normale omstandigheden. Er is lang voor gespaard en de jubileumcommissie was al lang bezig met voorbereidingen en had een prachtig programma in elkaar gezet. Voor het Oud-leden toernooi op vrijdag 15 mei druppelden al een tijdje de aanmeldingen binnen en veel leden hadden zich aangemeld voor de feestavond in de jaren 60-style. De jeugd verheugde zich op de komst van MJ-tafeltennis die zaterdag 15 mei met een prachtige tafeltennisspeeltuin het Spant zou sieren.

Al deze plannen worden een jaar doorgeschoven! En wat kunnen we nu dan doen?

Even terugblikken op 60 jaar Play Fair, hoe is het begonnen?, wie waren daarbij, wie zijn van grote betekenis geweest voor de club, welke hoogtepunten heeft de club meegemaakt? We duiken in de geschiedenis en starten met een woordje van Dhr. L. van Dueren, 1e Voorzitter van Play Fair.

Hoe “het” begonnen is? Tja, Leimuiden rond 1960: een aardig dorp; de oude kern en een kleine uitbreiding in een (de) kuil. En natuurlijk de verspreide boerderijen!

Een dorp met een prima zangvereniging, een toneelvereniging, een gymnastiekclub; echter géén fanfare, géén voetbalclub, laat staan een tennis-, hockey- of tafeltennisclub!

De eerste gesprekken tussen Kapelaan van Rijn en ondergetekende ging over de oprichting van een voetbalclub. Spoedig bleek echter, dat de gemeente (lees burgemeester) niet bereid was daaraan werkelijk wat te doen. Toen werden er alternatieven besproken en uit deze gesprekken is Play Fair geboren. Immers bij het bekendmaken van het idee een tafeltennisvereniging op te richten kwamen er veel en leuke reacties. Verder was er een zaal beschikbaar (het parochiehuis) en kwam er een financiële impuls van het kerkbestuur. En wat uiterst belangrijk was: er kwam een klein maar enthousiast kader met o.a. Mars de Rijk (wat een inzet!) en Harry Heuzen (steeds enthousiaster).

Dit stukje heeft Dhr. van Dueren geschreven voor ons 25 jarig jubileum. En velen weten hoe dit verder is gegaan. Door een verhuizing is de Dhr. van Dueren afgetreden als Voorzitter en werd Mars de Rijk Voorzitter naast zijn werk voor de jeugd. Want wie is er nou niet bij Mars begonnen met trainen. Toen hij het stokje overgaf aan Ruud Mollers zaten er 24 jaren Voorzitterschap erop. Zo heeft Play Fair altijd een goed draaiend bestuur gehad dat in de loop van zoveel jaren, samen met de vele enthousiaste leden,  verschillende hoogtepunten hebben gerealiseerd. Wat denkt U van:

• 40 jaar Rommelfair
  • het 6-landen kadettentoernooi
  • de hereninterlandwedstrijd tegen Italië
  • de kwart- en halve finales van de Nationale Jeugd Meerkampen
  • de kampweekenden
  • de uitwisseling met Franse tafeltennissers (1988) en later met 2 Apeldoornse verenigingen
  • de acties langs de deuren met eerst kerststukjes, later kerstbroden en de laatste jaren de stroopwafels
  • en natuurlijk de vele kampioenen die er in de loop van 60 jaar zijn geweest.
  • en welke vereniging heeft zijn eigen clublied (2 zelfs)!

We hopen nog lang voort te kunnen als tafeltennisvereniging in Leimuiden!

Hieronder stukjes geschiedenis in afbeelding!