FAIR 2023

De FAIR

Op 17 mei 1980 organiseerde Play Fair voor het eerst een Rommelmarkt met Fancy Fair, de RommelFair genoemd. De nadruk lag vooral op het Fancy Fair gedeelte. Er waren spellen zoals een cavia-bak, spijkerbroekhangen, een schiettent en veel activiteiten voor kinderen. Vanaf 1992 is de Rommelmarkt enorm gaan groeien en is het Fair-gedeelte gaandeweg verdwenen.

Die opzet met een grote rommelmarkt was echter niet meer haalbaar naarmate de kosten toenamen en de vereniging kleiner werd. In 2020 is besloten daarmee te stoppen. Tijd voor een andere opzet dus. Geen rommelmarkt meer, maar terug naar een Fair met activiteiten, gezelligheid en plezier voorop. Na de twee corona-jaren vond de eerste Fair in de nieuwe opzet plaats op zaterdag 8 oktober 2022 in ‘t Spant te Leimuiden.

Wat was er te doen op de Fair?

Het evenement in ‘t Spant is een laagdrempelige en gezellige inloopmiddag voor jong en oud. Er is vooral ruimte voor leuke activiteiten voor kinderen en jongeren. De jongste kinderen kunnen zich laten schminken of een ‘tattoo’ laten zetten en zij kunnen spelen met de ‘caviabak’ of de tafeltennispiramide. Er zijn sjoelbakken waarbij de dag-scores worden bijgehouden voor een prijsje. En de jeugd kan weer een bingo-kaart kopen om met de verschillende spellen en activiteiten mee te doen, inclusief een traktatie.

Natuurlijk is er ook ruimte voor tafeltennis: spelen tegen de robot, je smash-snelheid meten, schuiftafeltennissen of gewoon even vrij tafeltennissen. En dit jaar is er ook een darthoek voor een kleine dart-competitie.

Er is een gezellige hoek voor een kopje koffie met een stukje zelfgebakken taart (uit de “heel Play Fair bakt”-wedstrijd). Of anders een biertje, wijntje of frisje, terwijl de kinderen zich vermaken.

Daarnaast zijn er, als vanouds:

• Het Kluisspel: het nummer op de huis-aan-huis verspreide folder kan worden gecontroleerd. Als de kluis opengaat wint de bezoeker € 50,- (er zijn altijd 20 winnende nummers in omloop). Er zijn dit jaar 150 folders gecontroleerd, maar helaas is de kluis niet opengegaan.
  • Stroopwafelverkoop: de kakelverse echte Goudse stroopwafels. Maar liefst 864 pakjes stroopwafels zijn er van de hand gegaan.
  • De inteken-loterij met diners – gesponsord door lokale restaurants: De Parel, Bij René, Prik en Proost, Aqua, De Dyck, Van Geffen.
  • De inteken-loterij met twee grote levensmiddelentassen, gesponsord door Jumbo Nieuw-Vennep en nog twee kleine tassen.
  • De grote loterij (zie het lot hieronder). Deze was niet helemaal uitverkocht: 2150 van de 2500 loten zijn verkocht.
  • Het Rad van Avontuur heeft 6 rondes gedraaid waarvan de lootjes vlot van de hand gingen.

Heel Play Fair Bakt

Onze variant van Heel Holland bakt was vorig jaar een groot succes op de Fair. Reden genoeg om dit te gaan herhalen. Alle leden en vrienden van Play Fair kunnen een taart, cake of lekkere koek bakken. Er waren dit jaar 10 taarten die door een vakkundige jury zijn beoordeeld op originaliteit en smaak. Na de beoordeling zijn de taarten en cakes tijdens de Fair in punten en plakken bij de koffie te koop, met opbrengst voor Play Fair.

Aanloopavonden

Voorafgaand aan de Fair zijn er twee aanloopavonden voor wie op zaterdag niet kan komen: donderdag- vrijdagavond tussen 19:00 en 21:00 uur in de bar van het Spant. Iedereen die een huis-aan-huis folder heeft gekregen kan die laten controleren, stroopwafels kopen, intekenen voor de diners of boodschappenmanden of loten van de grote loterij kopen.

De veiling

De digitale veiling liep dit jaar van 1 oktober tot zaterdag 28 oktober 14:00 uur. Er waren weer leuke kavels die door en voor de vereniging worden geveild. Voor het eerst was er ook een samenwerking met andere verenigingen. De biljartclub RBV en de Bridgevereniging gingen hierop in en deelden mee in de verkoop van een aantal kavels. Er waren dit jaar 88 kavels waarvan iets meer dan de helft is verkocht, met een mooie opbrengst voor de vereniging(en).

Helaas waren er wat strubbelingen met de mails die vanuit het systeem moeten worden gestuurd. We hebben dat niet kunnen verhelpen. Onze excuses daarvoor aan wie er last van heeft gehad.

Downloads met uitslagen

Hieronder staan de uitslagen van de grote loterij, de intekenloterijen en de veilinguitslag: